Mesej Poyo dari Adialuze

Assalammualaikum w.b.t

Bismillahirrahmannirrahim ...

Thanks for those that have the time to come by to this blog whether accidentally or intentionally. Thanks a bunch!

As an introduction, I'm a wife and a daughter to a wonderful husband and family that ALLAH have lend me. Syukur, Alhamdulillah ... I'm truly feel bless always ... 24 by 7.

To be a writer one should have the gift to write ... That what 'they' say. But for me, I'm writing because I love to write. Gifted or not, I will continue to write as long as ALLAH gave me the ideas an inspirations to do so ...

I do apologize for any error or discomfort feeling that cause by my writing ...

Please drop your comment for a better me as a writer ... and please do comment in a civilize way cause I believe we all yearn for love and peace not hatred and war.

HAPPY READING ^_^

-Aidaluze-

Wednesday, February 16, 2022

GADIS CENGENG : BAB 14

   


 “Ammara! Air apa awak buatkan saya ni?? Kenapa pahit semacam? Gula dalam pantry tu dah habis ke? Kalau dah habis, cepat-cepat inform Mak Som suruh replenish balik apa barang yang dah habis!” Terkedu Ammara apabila tiba-tiba saja disergah Imtiyaz pagi itu. Tidak ada angin, hujan atau ribut, tiba-tiba saja dia nyaris rentung dipanah petir amukan lelaki itu. Tercengang dia memandang kearah wajah bengis Imtiyaz yang bercekak pinggang di hadapannya. Pandangannya silih berganti pada mug yang sudah diletak kasar di atas mejanya dan wajah Bosnya yang tegang itu.

    “Apalagi yang awak terkebil-kebil tu. Cepat buatkan saya air lain!” Ammara masih terpinga-pinga memandang kearah susuk tubuh Imtiyaz yang sudah hilang di balik pintu biliknya.

    Berkerut keningnya memandang mug yang isinya sudah tertumpah sedikit di atas mejanya. Bukankah selama ini, sukatan yang sama saja dia gunakan untuk menyediakan air itu? Setengah sudu teh Nescafe dicampur dengan dua sudu teh gula. Tidak terlalu manis dan tidak terlalu pahit. Betul-betul seperti apa yang diarahkan dan diinginkan oleh Imtiyaz. Kenapa baru pagi ini nak memekik melolong kata pahit? Ammara sudah mula berangin satu badan. Dia bingkas bangun dan mug dicapai lantas langkah pantas dihayun ke pantry.

    Are you okay Ara?” Sedang dia membancuh semula air untuk Imtiyaz, kedengaran suara Haikal yang sudah berdiri di sebelahnya menyapa lembut. Ammara tayang senyum walau dalam hati sudah mula membengkak. Semalam bukan main bersenda gurau. Hari ni, sesedap bahasa sahaja mengherdik dia hingga bergegar satu pejabat. Ammara membancuh air Nescafe kasar sehingga berdentam-dentum bunyi sudu berlaga dengan mug buatan tanah liat itu.

    “Saya okay je. Why shouldn’t I be?” Ammara memulangkan semula soalan kepada Haikal yang sudah berdiri bersandar di kabinet sambil berpeluk tubuh memandang kearahnya.

    “Okay sampai nak pecah mug tu you kerjakan kan?” Haikal tersenyum senget. Tangan Ammara yang sedari tadi mengacau air dengan agak ganas terus terhenti. Dia merengus geram. Tanpa mempedulikan Haikal dia terus melangkah menuju ke bilik Imtiyaz.

    Pintu diketuk dan sebaik sahaja arahan ‘masuk’ kedengaran tombol pintu dipulas dan dengan muka tak beriak Ammara melangkah masuh dan mug diketak di hadapan Imtiyaz yang sedang menatap skrin laptopnya tak berkalih.

“Ammara”

    Baru saja kaki hendak menapak keluar, panggilan dari Imtiyaz membantutkan niatnya. Ammara menoleh kearah Bosnya.

    “Tutup pintu dan duduk sekejap. Saya ada benda nak cakap dengan awak” kata-kata Imtiyaz yang berbaur arahan hanya diturut Ammara tanpa bantahan. Dia masih menayangkan wajah tenang sewaktu mengambil tempat duduk di hadapan Imtiyaz.

“Saya nak awak kahwin dengan saya”

    Ammara rasa mahu pitam. Wajah Imtiyaz yang serius tanpa segaris senyuman direnung tajam. Penyakit apalah pula yang berjangkit pada Bosnya itu? Tadi, bukan main menyergah dan memarahinya. Ini, tiba-tiba pula ajak kahwin? Eh, silap. Bukan mengajak. Tapi, lebih kepada arahan! Ammara kebingungan. Memang Bosnya suka agaknya tengok dia pengsan dek kerana terkejut.

    “Ap … Apa maksud Encik Imtiyaz?” Dahi Ammara sudah berkerut seribu. Imtiyaz menghela nafas panjang. Dia menyandarkan tubuhnya kekerusi sambil memandang tepat kewajah Ammara.

    “Maksud saya, marry me. Jadi isteri saya dan saya jadi suami awak” selamba saja wajah Imtiyaz melafazkan tiap bait kata yang sudah membuatkan nyawa Ammara seperti sudah sampai dikerongkong. Jantung Ammara berdegup pantas. Andai dia ada penyakit jantung, memang sah-sahlah masuk ke lubang tujuh kaki dalam  jawabnya. Dia jadi geram melihat wajah seposen yang ditayangkan Imtiyaz.

    Dia ingat aku ni anak kucing ke? Dan dia ingat, kahwin tu macam main pondok-pondok? Masukkan tanah dalam tin kosong, lepas tu tenggek atas batu, konon-konon buat macam tanak nasi?? Ammara mendengus.

    “Encik Imtiyaz tersalah makan ubat ke pagi tadi? Ke ubat Encik Imtiyaz dah habis?? Kalau nak, saya boleh bancuhkah susu Anmum je. Biar neuron-neuron kepala Encik tu kembali berhubung antara satu sama lain “ Ammara bengang. Lebih  membengangkan dia lagi apabila pertanyaannya disambut dengan gelak tawa oleh Imtiyaz.

    “Neuron kepala saya memang dah berhubung dengan baik pun Ammara. Tak payah minum susu pebagai. Saya tanya awak ni. Saya nak kahwin dengan awak ni. Bila saya boleh masuk meminang?” Kedua belah tanggannya diletakkan di atas meja. Wajahnya sudah kembali serius. Ammara sakit kepala dibuatnya.

    “Encik Imtiyaz jangan main-main. Encik Imtiyaz buat prank ke ni? Ada kamera yang tengah rakam ke ni?” Mata Ammara melilau kesegenap penjuru bilik. Teringat rancangan Candid Camera dan juga Just For Laugh yang sering ditontonnya diTv. Jangan-jangan Imtiyaz memang sengaja hendak mengenakannya. Ammara masih cuba mencari objek-objek yang nampak mencurigakan di dalam bilik itu.

    “Apa yang awak mengarut ni. Saya suruh awak kahwin dengan saya, awak kata saya buat prank pula. Awak ingat ni April Fool ke? Kita dalam bulan Jun ye Cik Ammara. Tak ada istilah Jun Fool dalam Kalendar ye” Imtiyaz tersenyum melihat wajah cuak Ammara.

    Ammara kembali tayang muka cemberut. Rasa hendak menangis pun ada apabila asyik diajukan soalan mengenai perkahwinan. Tolonglah! Dia baru berusia 23 tahun. Muda lagi kot! Lagipun, kalau setakat dioffer berkahwin dengan Imtiyaz yang punya sparepart keliling pinggang, kerat jari Abangnya pun dia tak sanggup la!

    “Encik Imtiyaz ni dah kenapa? Okay. Kalau nak dengar jawapan saya, jawapan saya adalah SAYA TAK NAK! Muktamad. Tak perlu talian hayat!” Ammara menjawab tegas walau titis airmata sudah ada yang jatuh di pipinya. Imtiyaz menyunggingkan senyuman.

    “Peliklah awak ni. Kalau saya tanya kat perempuan lain, mesti jawapannya adalah ya. Tak habis tanya pun, jawapannya pasti YA” Ammara hangin satu badan. Masakan dia hendak disamakan dengan perempuan-perempuan lain yang semudah satu dua tiga saja mencampakkan tubuh mereka pada Imtiyaz untuk dipergunakan. Tak sama okey! Perbezaan yang macam Planet Matahari dan Bumi! Kekacakan Imtiyaz memang tak mampu disangkal namun tidaklah sampai dia boleh jadi gila bayang sampai hilang pertimbangan!

    “Kalau macamtu, Encik suruhlah perempuan-perempuan lain tu yang kahwin dengan Encik” Ammara sudah bingkas bangun. Lebih lama dia si situ, lebih sakit hati jadinya nanti.

“Saya taknak! Saya cuma nak Ammara Safiyya” penuh keyakinan ayat itu dilontarkan oleh Imtiyaz.

 “Gila!” 

    Tanpa menunggu lebih lama, Ammara terus meluru keluar dan kembali duduk di mejanya. Ikutkan kepala anginnya, sudah lama dia angkat kaki dan terus balik ke rumah. Tapi, dia cuba menenangkan hatinya sendiri.

     Ammara menarik nafas dan dilepaskan perlahan-lahan. Inhale, exhale. Istighfar Ara, Istughfar. Mata dipejamkan. Cuba mencari ketenangan.

    “Okay? Dah bertenang ke?” Mata Ammara cepat-cepat dibuka dan wajah Imtiyaz yang sedang tersenyum di hadapannya mengembalikan semula rasa sebalnya.

     “Saya nak keluar jumpa client. Apa-apa meeting saya lepas lunch tolong postponekan ye. Boleh kan? Thanks Dear” Imtiyaz mengenyitkan mata dan terus berlalu meninggalkan Ammara yang masih penuh terbuku rasa sebal di dalam dada.

    Ingin saja dia menjerit sekuat hati untuk melepaskan rasa amarahnya. Namun akhirnya dia menekupkan wajahnya di atas meja sambil airmata sudah berlumba-lumba menuruni pipinya tanpa dapat ditahan lagi. Dia bukanlah sedih tapi lebih kepada geram dan marah pada Imtiyaz yang dirasakan sengaja hendak membulinya. Sudahlah dia memang cengeng. Memang mudahlah untuk dia menangis beriya-iya sebegitu. Nasib baiklah mejanya memang jauh dari pekerja lain. Jika tidak, pasti kecoh pejabat itu dengan cerita ‘Pekerja Menangis Dibuli Bos sendiri’.

     Selepas waktu makan tengahari, seperti yang telah diberitahu, Imtiyaz tidak masuk semula ke pejabat. Ammara memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kerana tidak perlu terus mengadap Imtiyaz dan kegilaannya hari itu. Maka dapatlah dia menyiapkan kerjanya dengan penuh ketenangan.

    Sedang dia asyik menatap skrin komputer, telefonnya berbunyi minta diangkat. Mulalah otot mukanya bersenam apabila menatap nama Encik Bos Kerek tertera sebagai pemanggil. Ammara menepuk dahinya. Apalah yang malaun ni nak lagi? Tak habis-habis nak menyusahkan hidup akulah! Ammara mengeluh sendiri. Dengan perasaan terpaksa, akhirnya telefon yang sudah beberapa kali berbunyi diangkat juga.

 Where have you been Ammara? Kenapa lambat jawab phone?”

     Ringan saja mulutnya hendak melaser si pemanggil namun ditahan saja. Kalau tidak fikirkan yang Imtiyaz itu Bosnya, memang sudah lama kena maki.

     “Maaf Encik Imtiyaz. Saya ke toilet tadi” Ammara memberi satu-satunya alasan yang paling logik mampu difikirkannya saat itu. Lantaklah kalau Imtiyaz tak percaya sekalipun.

“Okay. Nevermind. Lagi 10 minit, awak tunggu saya kat pondok guard. Saya jemput awak”

     Tup! Talian terus dimatikan. Ammara terpinga-pinga sendiri. Telefon ditangan ditatap lama. Bala apa pula ni? Ammara rasa nak menangis lagi.

     Walau dalam hati sudah berbakul-bakul sumpah seranah yang dihamburkan, tapi bila berhadapan dengan Imtiyaz, satu patah sumpahan pun tak terkeluar dari mulutnya. Sudah 15 minit kereta Harrier milik Imtiyaz meninggalkan Muz Holding namun baik Ammara maupun Imtiyaz, masing-masing langsung tak berminat untuk memulakan perbualan.

     Tidak tahan dengan kebisuan yang ditunjukkan Imtiyaz dan kerana rasa ingin tahu kemana Bosnya hendak membawanya, akhirnya Ammara membuka mulut memecah kesunyian antara mereka.

     “Encik Imtiyaz nak bawa saya ke mana ni?” Wajah Imtiyaz yang agak serius dipandang mohon jawapan.

     Senyap. Imtiyaz masih membisu. Pandangannya tidak berkalih dari melihat jalan. Besar kecil besar kecil saja mata Ammara memandang kearah Imtiyaz. Kalaulah yang di sebelahnya itu Ammar, memang sudah lama dicekik-cekiknya bagi pengsan. Buat tak tahu saja apabila dia bertanya.

     “Kalau Encik tak nak bagitahu, turunkan saya sekarang!” Ammara sudah naik hangin. Sudahlah rasa sebal pagi tadi pada Imtiyaz masih bersisa. Ditambah pula dengan sikap endah tak endah Imtiyaz saat ini. Mankin mendidih saja perasaannya.

“Encik Imtiyaz!” Ammara sudah memegang pembuka pintu. Wajah Imtiyaz dipandang geram.

 “Kita jumpa parent saya”

     Ammara rasa nak pengsan. Tangan yang hendak membuka pintu serta-merta terhenti. Matanya buntang memandang kearah Imtiyaz. Kepalanya terus berhenti berfikir. Airmata hanya menunggu masa untuk merembes keluar.

     “Apa maksud Encik Imtiyaz?” Suaranya sudah bergetar. Ada sendu yang menyusul. Setitis airmata sudah menuruni pipinya. Pantas diseka. Wajah Imtiyaz masih dalam renungannya.

    “Walid dengan Umi saya nak jumpa dengan bakal isteri saya. Jadi, saya bawalah awak jumpa diaorang” jawapan selamba dari Imtiyaz yang nampak tenang dengan kaca mata hitamnya membuatkan airmata Ammara semankin laju mengalir.

    “Apa? Kenapa Encik tak tanya persetujuan saya dulu? Saya tak nak! Tak nak! TAK NAK!!” Bersama dengan esak tangis, Ammara mengongoi. Dia sudah tidak peduli siapa di sebelahnya saat itu. Hatta kalau Presiden Obama sekalipun yang memaksanya, jawapannya tetap ‘Tak Nak’!

     Imtiyaz buat tak tahu dengan ngongoian Ammara. Dia tidak peduli. Dia meneruskan kata-katanya lagi.

    “Masa depan diaorang nanti, awak tak payah nak berencik-encik dengan saya. Awak panggil saya Tiyaz atau kalau nak, awak boleh panggil saya sayang, honey atau baby. Apa saja asalkan panggilan yang tak formal” nada suaranya masih kekal tenang. Tangannya sudah menghulurkan sekotak tisu pada Ammara tanpa membuang pandang langsung pada gadis di sebelahnya itu.

     Kotak tisu dicapai kasar. Airmata dikesat sehingga kering. Geram betul dengan diri sendiri rasanya. Sikit-sikit hendak menangis. Yang Bosnya satu hal jugak. Punyalah sakan dia menangis, boleh dia tayang muka selamba badak sumbu je. Hippopotamus betullah! Memang dasar hati kering kontang trang tang tang! Bertubi-tubi kutukan Ammara dalam hati.

     “Saya panggil psycho la kalau macamtu” ketawa Imtiyaz meletus sebaik saja mendengar Ammara menyahut. Ammara tercengang kehairanan. Sejak dari tadi buat muka serius, tiba-tiba boleh tertawa macam itu, memang sah psycho! Desis hati Ammara.

     “Hurmm …. Psycho ye … Pyscho singkatannya Psy la kan? Macam penyanyi lagu Oppa Gangnam Style tu kan?” Imtiyaz menyambung kembali tawanya. Ammara sakit hati.

     “Saya tak nak la Encik Imtiyaz! Tolonglah cari perempuan lain! Hantar saya balik ke office semula!” Ammara sudah berpeluk tubuh sambil tayang muka tak puas hati. Pipi dan hidung sudah kemerahan dek kerana menangis.

     Imtiyaz memberhentikan keretanya dibahu jalan dan lampu isyarat kecemasan dihidupkan. Cerminmata hitamnya dibuka dan sepenuh pandangannya sudah pada Ammara. Kedengaran keluhan halus keluar dari mulutnya.

     “Ammara. I need your help. Tak ada orang lain yang boleh tolong saya” Imtiyaz sudah separuh merayu. Memek muka pun sudah ala-ala kucing dalam cerita Puss in Boots.

     “Tolong dengan kena kahwin dengan Encik Imtiyaz? Maaf. Saya tak boleh nak tolong” tegas jawapan yang diberikan Ammara.

     No. Pagi tadi saya cuma bergurau saja dengan awak. Lagipun saya pun memang belum bersedia nak kahwin. Pagi tadi tu saya tengah stress. Bila dapat usik awak, hilang stress saya. Don’t know why, but you never fail to make me laugh Cik Ammara Saffiya. You really make my day feel … free from stress!” Imtiyaz tayang senyum yang menjengkelkan Ammara.

     “Habis tu tolong apa? Sampai kena jumpa parent Encik lagi ni. Tak mahulah saya. Sound like trouble to me” Ammara masih meluahkan keengganannya.

     “Saya nak awak menyamar jadi girlfriend saya. Bukan untuk selama-lamanya pun. Just this once. Please Ammara … “ Imtiyaz masih dengan rayuannya. Ammra dipandang dengan segunung harapan.

     “Encik Imtiyaz kan ramai girlfriend. Bawalah seorang jumpa parent Encik tu. Takkan dalam ramai-ramai tu tak ada yang boleh tolong? Lagipun, just this once kan?” Suara Ammara sudah mula mengendur. Kasihan pula dengan Bosnya itu. Bukan dia tidak mahu menolong tapi, dia tidak mahu menempah maut. Kalaulah IbuBapa Bosnya itu nanti memaki hamunnya macamana? Iyalah … Biasanya kalau Syed dengan Syarifah ni sangat menjaga susur galur keturunannya. Yang dicari pasti keturunan Syed dan Syarifah juga. Dia ni pula cuma keturunan Jawa campur Melayu. Datuk sebelah Papanya berasal dari Jawa Timur manakala Mamanya memang berasal dari keturunan melayu tulen. Melayu Pantai Timur.

     “Saya mana ada girlfriend sekarang ni. Ex tu ramailah. Awak pun dah pernah jumpakan ex-ex saya tu. Semuanya jenis emosi tak stabil. Mahunya saya diajak kahwin terus kalau bawa jumpa dengan parent saya. So, the best candidate that I can think right now is you! Please Ammara. Okay. I’ll tell you what. Awak tolong saya, dan saya halalkan hutang awak untuk membayar kos membaiki kereta saya tu. Macamana?” Panjang lebar Imtiyaz menjawab. Tawaran terakhir dari Imtiyaz menyebabkan Ammara mula menimbang-tara permintaan Bosnya itu.

     “Okay … Maknanya kalau saya tolong Encik Imtiyaz kali ni, semua hutang saya kira settle kan? Kosong-kosong?” Ammara pohon kepastian. Imtiyaz mengukir senyuman.

Yes!”

And this just for this ONE TIME ONLY kan?”

“Yup!”

“Lepas ni tak ada second time, third time atau whatever time sekalipun kan?”

Just this time only ..”

Promise?”

Promise .. InsyaAllah”

“Kenapa InsyaAllah pula?”

“Kita kan orang Islam. Kenalah ada perkataan ‘Dengan Izin Allah’ tu”

 Ammara menghela nafas panjang.

 “Okay saya tolong Encik Imtiyaz. Tapi, make sure Encik Imtiyaz jangan mungkiri janji pula” 

    Akhirnya persetujuan yang dihajati Imtiyaz berjaya juga diperolehi dari Ammara. Tersenyum girang dia. Kereta kembali dipandu menuju ke destinasi. Ammara sudah mula kecut perut apabila membayangkan penerimaan kedua orang tua Imtiyaz apabila dia diperkenalkan sebagai teman wanita lelaki itu nanti.

0 comments:

Post a Comment

 
ADIALUZEONLINENOVEL : WHERE DREAMS CAME TRUE Blogger Template by Ipietoon Blogger Template